Schouder en nek klachten

Schouder en nek klachtenChiropractie, een oude en bekende behandelwijze, een korte uitleg

Nek en schouderpijn zijn veel voorkomende klachten.

De schouder

De schouder is een complex gewricht. Schouderklachten komen veel voor en zijn erg vervelend. Vaak hebben ze een grote impact op uw dagelijks functioneren. Meestal is de oorzaak van nek-, schouder, en /of armpijn te vinden in een geïrriteerde zenuw. Deze loopt door de halswervels, langs de schouder naar de arm.

Ook een slijmbeursontsteking of ‘frozen shoulder’ komt veel voor. De bewegingsvrijheid is hierbij ernstig beperkt en er is veel pijn.

Het ontstaan van deze klachten is mogelijk gelegen in repeterende bewegingen of versmalling van de tussenwervelschijven door verkalking. Het kan ontstaan door sporten, een verkeerde beweging of een ongeluk.

De chiropractor behandeld de specifieke spiergroepen van de schouder met uiteenlopende technieken. Welke technieken worden toegepast, hangt af van de aard van uw klachten.

Door de correcties wordt de functionaliteit van het gewricht hersteld en zullen uw pijnklachten verminderen. Mogelijk zal uw chiropractor u ook advies geven op gebied van leefstijl, oefeningen/sport en voeding.

Pijn in de schouder kan verschillende oorzaken hebben zoals onder andere:

• veel tillen
  • een verkeerde houding bvb. tijdens werken of slapen
  • bovenmatig veel stress
  • Slijmbeursontstekking
  • Impingment of ontsteking van de rotatorcuff
  • Artrose
  • Frozen schouder

Symptomen

De volgende symptomen komen vaak voor bij schouderpijn, maar kunnen per persoon verschillen:

• pijn in de schouder
  • uitstralende pijn naar de nek of lager in de arm
  • beperkte bewegelijkheid
  • zwakte in de schouder/arm
  • pijn bij bewegingen of tillen
  • slecht slapen door pijn

De Nek

Problemen vanuit de nekwervels kunnen een groot aantal gevolgen hebben. Hoofdpijn, rugpijn, concentratieverlies en vermoeidheid zijn er paar een paar voorbeelden van.

Ook stijfheid in de nek en tintelingen in de vingers en armen kunnen het gevolg zijn van een blokkade in de nekwervels. De chiropractor zal u uitgebreid onderzoeken om de oorzaak van uw nekklachten te achterhalen.

Acute pijn in de nek kan ontstaan zijn door bijvoorbeeld een onschuldige verkeerde draaibeweging of een verkeerde positie tijdens het slapen. Dit wordt over het algemeen aangeduid als een ‘stijve nek’. De ergste pijn neemt meestal binnen een paar dagen af, maar vaak blijft er een geblokkeerd gevoel over. Een blokkade in de wervelgewrichten van de nek is hier de oorzaak van. Deze vorm van nekpijn is met chiropractische behandelingen goed te behandelen. Belangrijk is er niet mee te blijven rondlopen, omdat dit weer problemen op andere plaatsen in het lichaam kan veroorzaken.

Ook klachten die het gevolg zijn van een whiplash kunnen door de chiropractor behandeld worden. Een whiplash kan schade veroorzaken aan de wervels en zachte weefsels in de nek. Deze beschadigingen zijn vaak op röntgenfoto’s niet zichtbaar. De gevolgen kunnen maanden en soms zelfs pas jaren na een ongeval tot uiting komen. De chiropractor kan helpen met het herstellen van de beweeglijkheid van de nekwervels, zodat de spieren, pezen en dergelijke zich weer zo goed mogelijk kunnen herstellen. Hierdoor zal de balans tussen de nek en het hoofd weer in evenwicht gebracht worden. Bij een whiplash is het van belang dat u zo spoedig mogelijk door de chiropractor onderzocht wordt.

Oorzaken en symptomen

Vaak heeft nekpijn een slechte (werk)houding of stress als oorzaak, waardoor chronische nekklachten ontstaan. Dit kan gepaard gaan met strakke, gespannen schouderspieren en/of hoofdpijn.  Deze nekklachten bouwen zich gedurende maanden of zelfs jaren op en kunnen daardoor als ‘normaal’ beschouwd worden. Door de slechte houding kunnen de nekgewrichten niet optimaal bewegen, waardoor deze pijnlijk worden.

De spieren er omheen gaan extra verkrampen. Het masseren van de spieren rondom de nek en schouder kunnen kort verlichting geven, maar is dit is niet afdoende, omdat de oorzaak niet wordt aangepakt. Deze vorm van nekpijn is met chiropractische behandelingen goed te behandelen.

Blijf er niet mee rondlopen!

De chiropractor

Chiropractie is een vorm van geneeskunde welke 120 jaar geleden is ontstaan. Door ontwikkelingen zijn er verschillende stijlen en technieken ontstaan. Over de hele wereld is het een zeer bekende manier wijze van gezondheidszorg. Het houdt zich bezig met de diagnose, behandeling en het voorkomen van klachten.

Chiropractoren zijn universitair geschoold. Ze zijn experts op het gebied van het netwerk tussen het zenuwstelsel en ruggengraat. Lichamelijke klachten kunnen ontstaan door een verstoring in dat netwerk, waardoor zenuwen de prikkels niet goed doorgeven. Met andere woorden: de verbinding heeft een storing.

De behandeling

Chiropractie bekijkt het lichaam als een geheel. Dit betekent: spieren, gewrichten en zenuwstelsel horen bij elkaar, niet als losse onderdelen. Het doel is om uw lichaam zo goed mogelijk te laten functioneren.

De Chiropractische behandelingen heffen deze verstoringen op. Hierdoor verbetert de kwaliteit van leven. De chiropractor behandelt dus niet de symptomen van de klachten, maar de oorzaak. Zodat u in goede gezondheid ten volle kunt genieten van uw activiteiten binnens- en buitenshuis.